Sikkerhet for bedrifter
Digipost er en sikker og lukket infrastruktur for kommunikasjon mellom virksomheter – både offentlige og private – og privatpersoner. Alle virksomheter og privatpersoner er verifisert med elektronisk ID, slik at ingen kan utgi seg for å være noen andre enn den de er. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med sikkerhet.
Slik jobber vi med sikkerhet
Alle dokumenter som sendes i Digipost beskyttes både under overlevering (in transit) og når de lagres i mottakers postkasse (at rest). Dokumentene krypteres med sterke krypteringsalgoritmer slik at ingen andre enn avsender og mottaker kan se innholdet i dokumentene som sendes.
Backup
Det tas kontinuerlig backup av dokumentene på flere lokasjoner for å sikre at de ikke går tapt ved uforutsette hendelser.
Rutiner og tilganger
Vi har gode rutiner for sikker utviklingspraksis og opererer i et sikkert driftsmiljø med strenge tilgangsbegrensninger.
Sporbarhet
Vi har god sporbarhet og kontinuerlig monitorering av systemene våre.
Kontinuerlig vurdering
I Digipost gjøres det kontinuerlig vurdering av sikkerhetsmekanismer opp mot bransjestandarder.
Personvern og GDPR
Vi tar personvernet til kundene våre på alvor. Ved bruk av Digipost vil ingen personopplysninger eller dokumenter oppbevares utenfor EU/EØS. For mer informasjon om vår behandling av personopplysninger, se avtalevilkårene for bedrifter og personvernerklæringen.
Kryptering
Digiposts data er lagret i skyen, men alle krypteringsnøkler er under vår kontroll til enhver tid. Det betyr at vår skyleverandør aldri vil få innsikt i brukernes data.
Phishing
En viktig forutsetning for at svindlere lykkes med phishing, er at de kan utgi seg for å være virksomheter eller tjenester folk stoler på. Det er mulig fordi SMS og e-post ikke er sikre og lukkede kommunikasjonskanaler.
Siden Digipost er en sikker og lukket kanal, kan ingen misbruke deres identitet. Vi sender heller ikke lenker når vi varsler mottakere om ny post. Hverken på SMS eller e-post.